Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Tämä sivu esittelee kiehtovia ideoita toiminnalliseen opetukseen. Aktiivinen oppiminen, vuorovaikutus ja käytännön tekeminen ovat avaintekijöitä. Tutustu käytännön esimerkkeihin eri oppiaineista ja luokkatasoista. Tule mukaan inspiroitumaan ja löydä uusia tapoja innostaa oppijoita.

Toiminnallistamisvinkit kaikkiin oppiaineisiin

Äidinkieli

Ensimmäisellä tunnilla tutustuminen sanaluokkiin

Kerätään taululle sanoja, oppilaat luettelevat satunnaisia kirjasta löytyviä sanoja. Yksi ryhmä oppilaita ympyröi eri värillä taululta kaikki tekemistä kuvaavat, toinen ryhmä esineet/asiat, kolmas sanat, jotka kuvailevat, millainen jokin on. Tarkastellaan sanaryhmiä, opetellaan käsite sanaluokka. Nimetään ryhmät otsikoilla: verbit, substantiivit, adjektiivit.

Seuraavilla tunneilla edetään sanaluokka kerrallaan. Oppitunneilla voi olla kirjan tehtävien ohella mukana seuraavia toiminnallisia harjoituksia:

Verbit

  • Pantomiimiesitykset pareittain, toinen arvaa mitä pari esittää, verbi perusmuodossa
  • Pareittain harjoitus, jossa toinen sanoo jonkin verbin ja pari muuttaa sen kielteiseen muotoon (esim. juoksee – ei juokse)
  • Jokaisella ryhmällä pino sanakortteja (esim. 50 sanaa), joukossa sekä substantiiveja, adjektiiveja että verbejä. Tavoitteena mahdollisimman nopeasti löytää kaikki verbit.

Substantiivit

  • Kisaillaan pienissä ryhmissä keksimällä esim. eri aihepiiriin kuuluvia tai tietyllä alkukirjaimella alkavia substantiiveja. Aikaa esim. 1min kerrallaan.
  • Jokaisella ryhmällä pino sanakortteja (esim. 50 sanaa), joukossa sekä substantiiveja, adjektiiveja että verbejä. Tavoitteena mahdollisimman nopeasti löytää kaikki substantiivit.

Adjektiivit

  • Valitaan muutamia esineitä, joita kuvaillaan toisille pienissä ryhmissä tai pareittain.
  • Kisaillaan pohtimalla tietyllä alkukirjaimella alkavia adjektiiveja, esim. 1 min aikaa.
  • Jokaisella ryhmällä pino sanakortteja (esim. 50 sanaa), joukossa sekä substantiiveja, adjektiiveja että verbejä. Tavoitteena mahdollisimman nopeasti löytää kaikki adjektiivit.

Myöhemmillä oppitunneilla erilaisia toiminnallisia tehtäviä, joiden avulla kerrataan kaikkia opeteltuja sanaluokkia. Toiminnallisia harjoituksia tähän liittyen voivat olla esimerkiksi:


Sanaluokkajonot

Verbejä, substantiiveja ja adjektiiveja Post it-lapuille sekaisin taululle (esim. 15 sanaa/sanaluokka). Jokaiselle sanaluokalle oma joukkue oppilaista, luokan toiselle seinälle/taululle merkitään joukkueiden alueet. Joukkueet asettuvat jonoihin taulun eteen.
Jokaisesta joukkueesta ensimmäinen oppilas lähtee valitsemaan taululta omaan sanaluokkaansa kuuluvaa sanaa ja vie sen nopeasti oman joukkueensa alueeseen. Jatketaan, kunnes joku joukkuesta on löytänyt kaikki sanat

  • Lisäsovelluksena esim. 5 x-hyppyä tai kyykkyä tms. ennen kuin voi lähteä hakemaan sanaa tai sen jälkeen, kun on kiinnittänyt sanan oman joukkueensa alueelle
  • Vaihdetaan joukkueiden sanaluokkaa siten, että jokaisen tulee harjoiteltua kaikkia.

Sanaluokkametsästys

Etukäteen valmistellaan noin 10 pistettä, joissa jokaisessa on viisi sanaa siten, että joka pisteellä on sekä verbejä, substantiiveja että adjektiiveja. Sanat voivat lukea listana paperilla. Pisteet voivat olla tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi ulkona, liikuntasalissa tai muussa tilassa koulussa. Oppilaiden tehtävänä on pareittain kulkea pisteeltä pisteelle siten, että he kirjaavat omaan paperiinsa kyseisen pisteen sanat oikeisiin sanaluokkiin luokiteltuina.

  • Voidaan soveltaa myös siten, että osa pareista etsii vain tietyn sanaluokan sanoja
  • Liikunnallisempi sovellus: kirjoituspiste erikseen ja jokainen pari käy sanapisteillä katsomassa sanat ja juoksee sitten aina kirjaamaan ne ylös omalle paperille, Kirjaaminen tapahtuisi siis aina ns. kotipisteellä ennen kuin siirrytään seuraavalle sanapisteelle hakemaan sanoja.

Laulavat lenkkitossut tehtävät

Laulavat lenkkitossut tehtävien liitteet

Monikäyttöiset korkit

Alkuvalmistelut:kerää samanlaisia (esim. maito) purkin korkkeja. Merkkaa permanenttitussilla jokaiseen korkkiin kirjain/aakkonen. Oppilaat ottavat yhden korkin purkista, etsivät kaverin, "ottavat ki-pa-sa" (kivi-paperi-sakset) ja näyttävät korkkinsa. Tavoitteena on sanoa kaveria nopeammin sana, josta löytyvät molempien korkkien kirjaimet. Esim. Matilla on A ja Pekalla K. Matti sanoo: ikkuna. Se parista, joka sanoo sanan nopeammin, saa viedä OMAN korkkinsa omalle paikalle ja hakea uuden korkin. Hävinnyt jatkaa samalla korkilla (tässä tapauksessa Pekka jatkaa K -kirjaimen kanssa). Kisaa voi pelata myös pieninä tiimeinä, jolloin tiimiläiset vievät korkin aina oman tiimin yhteiseen pottiin.

Erilaisia kisailuja:

  • Eri sanaluokkia
  • Erisnimet, yleisnimet
  • Yhdyssanat
  • Vieraat kielet
  • Valittu aihepiiri (esim. oppiaineksen mukaan)

Vastaavalla peli-idealla toimii myös korkit, joissa on numerot 0-9. Esim.

  • Yhteenlasku
  • Vähennyslasku
  • Useampi yhteenlaskettava (kolme oppilasta > esim. 3+5+6)
  • Kertolasku

Löydä lisää sisältöä samoista aiheista