Koulutusten avulla pyrimme rikastuttamaan opiskelupäiviä liikkeellä ja liikunnan ilolla. Tarjoamme koulutuksia sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Koulutuksia, työpajoja ja sparrauksia tarjotaan fyysisesti aktiivisen toimintakulttuurin edistämiseen nuorten liikkeen lisäämiseen.
Koulutusta opiskelijoille ja oppilaitoksen henkilökunnalle
Liikuntatutor-koulutuksen tavoitteena on osallistaa opiskelijoita Liikkuva opiskelu -toimintaan sekä sen suunnitteluun ja toteutukseen oppilaitoksissa. Koulutuksessa opiskelijat saavat tietoa liikkeen lisäämisen hyödyistä sekä työkaluja toiminnan suunnitteluun ja liikkeen lisäämiseen oman oppilaitoksen arkeen ja tapahtumiin.
Koulutuksen sisältö:
- Liikkeen lisäämisen hyödyt
- Taukoliikunnan suunnittelu ja toteutus
- Yhteisöllisyyden kehittäminen liikunnan avulla
- Liikuntahaasteiden suunnittelu ja toteutus
Toteutamme työpajan yhteistyössä oppilaitoksen henkilökunnan ja opiskelijaedustuksen kanssa. Työpaja räätälöidään oppilaitoksen tarpeiden mukaisesti, hyödyntäen nykytilan arviota. Työpaja tukee LOPS2021 sisältöjä erityisesti hyvinvoinnin ja toimintakulttuurin näkökulmasta.
Työpajan sisältö:
- Nykytilan arvio Liikkuvan oppilaitoksen kehittämiseksi
- Toiminnallinen oppiminen työkaluna
- Tutkimustiedon hyödyntäminen toiminnan perustana
- Opiskelijoiden osallisuus ja fyysisen aktiivisuuden vaikutukset opiskeluun
- Vanhempien osallistaminen ja tietoisuuden lisääminen
- Oman hyvinvoinnin ja liikkumisen vuosikellon laatiminen
Koulutus sopii 2. asteen opetushenkilökunnalle ja myös yläkoulun opettajille.
Tämän koulutuksen tavoitteena on miettiä, mitä hyötyä on tauottamisesta opiskelupäivän aikana, miten se vaikuttaa oppimiseen (opintomenestykseen), vireystilaan ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Keskeinen tavoite koulutuksessa on konkretiassa ja antaa runsaasti vinkkejä ja ideoita fyysisesti aktiivisemman opiskelupäivän tiimoilta.
Koulutuksen sisältö:
- Perustelua istumisen katkaisemiselle
- Istumisen katkaisemisen/tauottamisen vaikutukset oppimiseen ja vireystilaan
- Aktiivinen/aktivoiva oppimisympäristö
- Runsaasti ideoita, vinkkejä ja linkkejä käytännön toteutukseen
- Koulutus on pääosin toiminnallinen
Toiminnallinen oppitunti 2. asteen opiskelijoille
Tämän oppitunnin tavoitteena on perehdyttää opiskelijat liikkuvamman opiskelupäivän merkityksestä ja hyödyistä oppimiseen, opintomenestykseen ja hyvinvointiin. Oppitunti on pääosin toiminnallinen ja nojautuu sisällöissään tutkittuun tietoon. Oppitunnilla käytetään myös teknologiaa opiskelupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden mahdollistajana.
Oppitunnin sisällöt:
- Tutkimustulokset fyysisesti aktiivisen opiskelupäivän perustana
- Taukoliikunta, istumisen vähentäminen ja passiivisuuden purkaminen
- Toiminnallinen oppiminen
- Aktiivinen/aktivoiva oppimisympäristö
- Opiskelijoiden osallisuus ja omaehtoinen fyysinen aktiivisuus