Tiedote: Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry edistää kutsuntaikäisten kuntoa

Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry (LiikU) lähtee edistämään, yhteistyössä Puolustusvoimien Lounais-Suomen aluetoimiston sekä halukkaiden lounaissuomalaisten kuntien kanssa, kutsunnoissa lykkäystä saaneiden nuorten kuntoa.

14.8.2024

Tavoitteena on lisätä kutsuntaikäisten nuorten fyysistä ja psyykkistä kuntoa mm. liikunnan avulla.

-Tutkimuksista tiedämme, että mikä tahansa päivään rytmiä tuova säännöllinen harrastus tukee nuoren kokemusta paremmasta elämänhallinnasta, joka voi heijastua myös parempaan ruoka- ja unirytmiin terveyteen ja hyvinvointiin, LiikUn kehittämispäällikkö Tino-Taneli Tanttu toteaa.

Yhteistyössä on mukana Puolustusvoimien Lounais-Suomen aluetoimisto sekä osa lounaissuomalaista kunnista. Vuonna 2023 Lounais-Suomen aluetoimiston kutsuntoihin osallistui 3570 nuorta, joista noin 10% sai lykkäystä palvelukseen astumisen osalta.

Lykkäyksen taustalla on yleisimmin terveydelliset syyt. Osa lykkäystä saaneista saa kutsuntakäskyn uudelleen kahden vuoden sisällä. Tämä aika toiminnassa on tarkoitus hyödyntää tukien nuorta löytämään esimerkiksi liikunnallisen harrastuksen. Henkilökohtaisen tuen lisäksi hyödynnetään terveysteknologiaa, jonka avulla pyritään selvittämään toimintamallin vaikutuksia unen ja fyysisen aktiivisuuden osalta.

Hankkeessa ja kutsuntatilaisuuksissa on tarkoitus tehdä yhteistyötä myös kuntien etsivän nuorisotyön kanssa.

-Suomessa on eri arvioiden mukaan 50.000-70.000 syrjäytymisriskissä olevaa nuorta. Elämänhallinnan ja merkityksellisyyden lisääminen nuoren elämässä on tärkeää. Kutsunnat ovat niitä viimeisiä mahdollisuuksia tavoittaa lähes koko ikäluokka. Mikäli tämän toiminnan myötä onnistumme auttamaan edes pientä osaa tukea tarvitsevista nuorista, olemme onnistuneet, Tanttu kommentoi.

Kutsunnoissa lykkäystä saaneiden liikuntainterventio terveysteknologiaa hyödyntäen -hanke alkaa syksyn 2024 kutsunnoista ja päättyy vuoden 2025 lopussa.

Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry saa hankkeelle innovaatiorahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.