Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

2024 Move!-mittaustulokset julki: Jatkaako miljoonien hankeavustukset, Liikunnan aluejärjestöjen tuki ja koulu-PT toiminta myönteistä kehitystä?

Syksyn 2024 Move!-mittausten mukaan yhä harvemmalla 5.-luokkalaisella on alhainen fyysinen toimintakyky. 8.-luokkalaisten tulokset ovat pysyneet edellisvuoden tasolla. Lasten ja nuorten fyysisessä toimintakyvyssä on kuitenkin selkeitä alueellisia eroja. Lisäksi maaseudulla asuvien 8.-luokkalaisten tyttöjen toimintakyky on heikentynyt. (Opetushallituksen tiedote 11.12.2024)

12.12.2024

Liikkuva koulu ja Move! -hankeavustuksia on myönnetty yli 4 miljoonaa euroa lukuvuodelle 2024-2025

Vuoden 2023 Move!-mittaustulosten mukaan lähes 40 prosentilla kahdeksasluokkalaisista oli niin huono kunto, että se uhkasi terveyttä ja hyvinvointia. Vaikka lasten fyysisen toimintakyvyn myönteinen kehitys on jatkunut, edelleen kuitenkin reilulla 38 prosentilla 5. ja 8. luokan oppilaista on fyysinen toimintakyky huolestuttavalla tasolla. Tämä ei onneksi ole jäänyt vaille huomiota, vaan koulupäivien ja koulumatkojen liikunnallistamiseen, perusopetusikäisten liikuntaneuvontaan ja liikuntaosaamisen vahvistamiseen on myönnetty hankeavustuksia yli 4 miljoonaa euroa lukuvuodelle 2024-2025. Liikkuva koulu ja Move! -hankeavustuksilla on esimerkiksi palkattu personal trainereita moniin kouluihin eri puolilla Suomea.

Koulu-PT:n tehtävänä on saada peruskouluikäiset liikkeelle koulupäivän aikana ja mielellään myös vapaa-ajalla

Koulu-PT:n tehtävä kouluissa ei ole tehdä kuntosaliohjelmia niille nuorille, jotka jo muutenkin liikkuvat paljon. Tarkoitus on tavoittaa nuoret, joille liikunta voi olla vastenmielistä tai hankalaa. Ideana on, että nuori voi itse vetäistä hihasta tai tavata koulu-PT:n esimerkiksi terveydenhoitajan, kuraattorin tai luokanvalvojan vinkistä. Koulu-PT-toimintaa on kokeiltu myös aiemmin. Esimerkiksi Helsingissä ensimmäinen koulu-PT aloitti 2017 ja toiminta on jo vakiintunut. Uusille personal trainereille Liikunnan aluejärjestöt ovat käynnistäneet toiminnan tueksi koulu-PT-verkostoja. Itä-Suomella, Kainuulla, Lapilla ja Lounais-Suomella on yhteinen koulu-PT-verkosto.

  • Koulu-PT-verkosto on syntynyt puhtaasti koulu-PT-toiminnassa työskentelevien tarpeesta ja toiveesta. Kaikki verkostossa mukana olevat ovat nyt uuden äärellä kehittämässä koulu-PT-toimintaa ja liikuntaneuvonnan prosesseja peruskouluissa. Koulu-PT:t kaipaavat erityisesti tässä toiminnan alkuvaiheessa paljon tukea ja ideoita. He kokevat tärkeäksi sen, että verkostossa pääsee keskustelemaan, jakamaan eteen tulleita haasteita sekä niiden ratkaisuja ja kertomaan onnistuneista käytännöistä oppilaiden liikuttamiseksi, kertoo verkostossa mukana oleva Pohjois-Karjalan Liikunnan lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä Roosa-Maria Turunen.

Liikunnan aluejärjestöt Liikkuva koulu ja Move! -toiminnan tukena

Koulu-PT-verkostojen lisäksi Liikunnan aluejärjestöt ovat luoneet Liikkuva koulu ja Move! -toiminnan tueksi koulujen käyttöön työkalun Vinkkipankki -lisää voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Vinkkipankki on videokirjasto, josta löytyy Move!-mittauksissa mitattavia fyysisen toimintakyvyn osatekijöitä kehittäviä harjoitteita. Harjoitteiden valinnassa on painotettu mielekkyyttä, eri tasoisten oppilaiden huomiointia sekä kehittymistä. Vinkkipankki julkaistaan viimeistään tammikuussa 2025.

  • Jo pidemmän aikaa on oltu huolissaan koululaisten Move!-mittaustulosten tasosta. Haluttiin koota yhteen paikkaan harjoitteita, jotka kehittävät erityisesti oppilaiden fyysistä toimintakykyä. Lisäksi koettiin, että opettajan työtä helpottaa, jos harjoitteet ryhmitellään Move!-mittauksissa mitattavien suoritusten mukaisesti. Tavoitteena on, että opettajat ja oppilaat saisivat vinkkejä liikunnan oppitunneille, välituntiliikuntaan ja omaehtoiseen liikuntaan, kuvailee Vinkkipankkia luomassa ollut Keski-Suomen Liikunnan lasten ja nuorten liikunnan kehittäjä Jouni Vatanen.

Lasten ja nuorten fyysisessä toimintakyvyssä on tapahtunut myönteistä kehitystä edellisvuoteen verrattuna. Liikunnan aluejärjestöt tekevät laajalla rintamalla töitä sen eteen, että tämä myönteinen kehitys myös jatkuu. Liikunnan aluejärjestöt tukevat alueellisesti koulujen fyysisesti ja toiminnallisesti aktiivisen koulupäivän kehittämisessä Liikkuva koulu -ohjelman sekä Lisää liikettä -hankkeen tavoitteiden mukaisesti. Aluejärjestöt tarjoavat tukea, verkostoja, koulutusta ja sparrausta toimintojen onnistumiseksi sekä liikkeen lisäämiseksi.

Lue lisää 2024 Move!-mittaustuloksista Opetushallituksen sivuilta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/move-mittaustuloksia

Liikunnan aluejärjestöt toimivat koko Suomessa yli laji- ja kuntarajojen. Perustehtävänä on päivittäisen liikkeen lisääminen ja elinvoimaisen seuratoiminnan sekä kuntien liikuntatoiminnan tukeminen. Vaikuttamistyöllä aluejärjestöt edistävät liikunnan edellytyksiä.

Kuva: Saara Huopalainen

Lisätietoja LiikUsta antaa: